Перша сторінка
Мапа сайту
Зворотній зв'язок
Персональний сайт Славіка Бігуна
Людяність і оптимізм, професіоналізм і довершеність

ЮрХіт

ЮрПроект. Законопроект про заборону нагородження суддів

17.01.2010

Тема: нагородження суддів / awarding judges

Народні депутати А. Портнов і В. Пилипенко (БЮТ) 13 січня 2010 року внесли законопроект, який пропонує заборонити нагородження суддів до їх виходу у відставку або на пенсію.

„Різноманітні нагороди нерідко використовується державними органами та їх посадовими особами як засіб впливу на суддів з метою винесення необхідних для таких органів та посадових осіб судових рішень. З огляду на це, вноситься даний проект, яким пропонується заборонити нагородження суддів до їх виходу у відставку або на пенсію”, йдеться у пояснювальній записці до проекту Закону.

Проектом передбачається внести доповнення до двох спеціалізованих законів, зокрема, доповнити:  

  • статтю 5 Закону України “Про статус суддів” частиною другою такого змісту: “2. Суддя не може бути нагороджений державними нагородами, а також будь-якими іншими нагородами, відзнаками, грамотами органів державної влади та місцевого самоврядування тощо, крім випадків виходу його у відставку або на пенсію.”
  • статтю 5 Закону України «Про державні нагороди України» частиною другою такого змісту: “Державними нагородами не можуть бути нагороджені судді до їх виходу у відставку або на пенсію.”

Нещодавно в Інституті держави і права ім. В. М. Корецького в співпраці з аспірантом Д. Г. Коритько ми завершили та опублікували дослідження на  тему нагородження суддів у контесті нагородної філософії/політики. Ось окремі витяги з публікації з результатами досліджень, посилання на повний текст якої подано нижче: 

  • Емпірична база дослідження – статистична вибірка відзначення суддів (інші працівники суду до уваги не бралися) державними нагородами України за їхню професійну діяльність, здійснена авторами на основі нагородних нормативно-правових актів (Указів Президента України), що містяться в базі «Законодавство України» офіційного сайту Верховної Ради України (е-адреса: zakon1.rada.gov.ua). Період вибірки – з 23 серпня 1995 року до 29 жовтня 2009 року (початок вибірки – 1995 рік, коли суддів уперше відзначено державними нагородами України).
  • Абсолютна більшість суддів, відзначених державними нагородами, – це громадяни України (за винятком двох суддів: одного громадянина РФ і одного – США). Загалом з-поміж 640 відзначень державними нагородами 479 є відзначеннями чоловіків, 161 – жінок. Загальна кількість  нагороджених суддів – 490 осіб, двома і більше державними нагородами відзначено 76 суддів. Загалом у різні періоди в Україні державними нагородами відзначено від 5 до 10% суддів.
  • Нагородження суддів, які обіймають адміністративні посади в судах, є істотною рисою відзначення суддів державними нагородами України. У 317 із 640 нагороджень зазначається лише статус особи як судді. Більше половини відзначень (323 із 640) припадає на керівників судів: 218 – це голови чи виконуючі обов’язки голови суду, 105 – перші заступники (27) та заступники голови суду (78). Зазначена риса порушує питання про відзначення суддів за адміністративну судову діяльність.
  • Органом відзначення державними нагородами в Україні є Глава держави – Президент України. Так, із часу поновлення незалежності Україні з 1991 року суддів відзначали два Президенти України: Леонід Кучма (1994-2004) і Віктор Ющенко (2005-).
  • У 1995-2000 роках зафіксовано 100 відзначень суддів. Із 2002 року кількість відзначень загалом і щодо суддів постійно зростає (за винятком 2004 року): 2001-2005 – 192 відзначення; 2006-2009 (до 29.10) – 540 (статистику відзначень представлено у Таблицях 2 та 3).
  • Формально зростання відзначень після 2000 року пов’язано з прийняттям спеціального Закону України «Про державні нагороди України» (2000), а також зростанням політичної ролі суддів і судової влади в Україні.
  • Судді України відзначалися різними видами державних нагород (узагальнення представлено в окремій Таблиці 2). Найчастіше – Почесним званням заслужений юрист України (456 разів або 71,3%) та орденом «За заслуги» (118 або 18,4%), рідше орденом Княгині Ольги (ІІІ – 23 або 3,6%), орденом князя Ярослава Мудрого (21 або 3,3%), найрідше з-поміж орденів – орденом Богдана Хмельницького. Жоден суддя не удостоєний вищого ступеня відзнаки в України – звання Герой України, орденом Свободи (запроваджено 10 квітня 2008 року).
  • Державною нагородою України, якою найчастіше відзначали заслуги суддів у 1995-2009 роках, є Почесне звання заслужений юрист України (456 разів або 71,3%). Це формально може свідчити про те, що держава визнає у відповідному судді юриста-професіонала найвищого ґатунку, що має заслуги перед Україною. Це водночас виявляє таку практику відзначення суддів державними нагородами, коли відзначенню іншими нагородами, передує відзначення зазначеним званням. Один із наслідків нагородження – отримання суддями додаткових матеріальних благ (надбавок до посадових окладів і пенсій), що можна розглядати як істотний чинник в умовах економічної кризи та політичного протистояння із залученням суддів.
  • Відзначення суддів недержавними нагородами та відзнаками. Недоречність відзначення суддів державними нагородами не спростовує доцільності відзначення суддів загалом, що, за досвідом низки західних країн, може проводиться професійними правничими та іншими організаціями.

Джерело:

  • Бігун В. С., Коритько Д. Г. Філософія нагородного права як сфера правової політики та нагородної юстиції (на прикладі відзначення суддів державними нагородами України) // Проблеми філософії права. — 2008-2009. — Том VІ-VІI. — С. 187–203.
  • Завантажити статтю: bihun.in.ua/uploads/tx_upspubs/Bihun_2009_Koritko_PLI_Philosophy_of_Awarding.pdf




 

Статистика

Rambler's Top100

Створено в
студії

~~ <*))>< ~ fishdesign