Перша сторінка
Мапа сайту
Зворотній зв'язок
Персональний сайт Славіка Бігуна
Людяність і оптимізм, професіоналізм і довершеність

ЮрХіт

РСП. Закупівля „Нафтогазом” послуг без тендера порушує „конкуренцію”, уповноважуючи на це, „КМУ порушив конституційні приписи”. Справа в КСУ

31.07.2009

Тема: юридичний бізнес і конкуренція / legal business and competition

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237 та від 24 липня 2009 року № 767 запроваджено порядок, за яким механізм здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти не поширюється на фінансові та інші пов'язані з ними послуги, які закуповуються Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України».

Президент України Указом від № 579/2009 від 31 липня 2009 року зупинив дію цього та аналогічного положення іншої постанови КМУ.

Як відомо, однією з юридичних фірм, яка тривалий час надає послуги „Нафтогазу”, є ЮФ Маgisters.

Водночас з мотивів невідповідності Конституції України Президент направив конституційне подання до КСУ. Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України – Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.

Джерело: Офіційне Iнтернет-представництво Президента України

--------------------------------------------------------------------------------

 

УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ № 579/2009

Про зупинення дії положень постанов Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237 та від 24 липня 2009 року № 767

Кабінетом Міністрів України 11 березня 2009 року видано постанову № 237 «Деякі питання стабілізації фінансового стану Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» у 2009 році».

Пунктом 2 цієї постанови встановлено, що закупівля Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України» фінансових послуг з надання кредитів для проведення розрахунків за природний газ у межах показників фінансового плану Компанії, включаючи газ, який буде закачуватися до підземних сховищ, та послуги з його транспортування, закачування і зберігання у зазначених сховищах, а також рефінансування кредитів, які залучались для фінансування зазначених витрат у минулих роках, здійснюється за процедурою закупівлі в одного учасника без погодження з Міністерством економіки України.

Водночас постановою Кабінету Міністрів України від 24 липня 2009 року № 767 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» запроваджено порядок, за яким механізм здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти не поширюється на фінансові та інші пов'язані з ними послуги, які закуповуються Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України» (пункт 3 затверджених названою постановою змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України).

Зазначені положення постанов Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237 та від 24 липня 2009 року № 767 не відповідають Конституції України, виходячи з такого.

Конституцією України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частина друга статті 8), органи виконавчої влади зобов'язано здійснювати свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України (частина друга статті 6), діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19), а також зобов'язано Кабінет Міністрів України керуватися у своїй діяльності Конституцією та законами України (частина третя статті 113).

У той же час Конституцією України встановлено обов'язок держави щодо забезпечення захисту прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, їх рівність перед законом (частина четверта статті 13), а також обов'язок держави забезпечувати захист конкуренції у підприємницькій діяльності (частина третя статті 42). При цьому, гарантуючи право на підприємницьку діяльність та захищаючи конкуренцію у підприємницькій діяльності, Конституція України не виключає можливості обмеження конкуренції, однак містить заборону на неправомірне обмеження конкуренції у підприємницькій діяльності (частини перша, третя статті 42).

Відтак, надавши Національній акціонерній компанії «Нафтогаз України» право здійснювати закупівлю названих вище фінансових послуг без застосування процедур, що передбачають конкуренцію учасників, Кабінет Міністрів України порушив зазначені конституційні приписи.

Ураховуючи викладене, відповідно до пункту 15 частини першої статті 106 Конституції України постановляю:

1. Зупинити дію пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237 «Деякі питання стабілізації фінансового стану Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» у 2009 році» та пункту 3 затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24 липня 2009 року № 767 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України.

Указ набирає чинності з дня його опублікування.

Президент України Віктор ЮЩЕНКО

31 липня 2009 року

--------------------------------------------------------------------------------

КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ

З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 31 липня 2009 року № 579 «Про зупинення дії положень постанов Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237 та від 24 липня 2009 року № 767» згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237 «Деякі питання стабілізації фінансового стану Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» у 2009 році» та пункту 3 затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24 липня 2009 року № 767 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України.

У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України «Про Конституційний Суд України» звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237 «Деякі питання стабілізації фінансового стану Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» у 2009 році» (опублікована в газеті «Урядовий кур'єр» 27 березня 2009 року № 55) та пункту 3 затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24 липня 2009 року № 767 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України (опублікована в газеті «Урядовий кур'єр» 28 липня 2009 року № 134).

Кабінетом Міністрів України 11 березня 2009 року видано постанову № 237 «Деякі питання стабілізації фінансового стану Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» у 2009 році».

Пунктом 2 цієї постанови встановлено, що закупівля Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України» фінансових послуг з надання кредитів для проведення розрахунків за природний газ у межах показників фінансового плану Компанії, включаючи газ, який буде закачуватися до підземних сховищ, та послуги з його транспортування, закачування і зберігання у зазначених сховищах, а також рефінансування кредитів, які залучались для фінансування зазначених витрат у минулих роках, здійснюється за процедурою закупівлі в одного учасника без погодження з Міністерством економіки України.

Водночас постановою Кабінету Міністрів України від 24 липня 2009 року № 767 « Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» запроваджено порядок, за яким механізм здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти не поширюється на фінансові та інші пов'язані з ними послуги, які закуповуються Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України» (пункт 3 затверджених названою постановою змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України).

Зазначені положення постанов Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237 та від 24 липня 2009 року № 767 не відповідають Конституції України, виходячи з такого.

1. Конституцією України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частина друга статті 8), органи виконавчої влади зобов'язано здійснювати свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України (частина друга статті 6), діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19), а також зобов'язано Кабінет Міністрів України керуватися у своїй діяльності Конституцією та законами України (частина третя статті 113).

У той же час Конституцією України встановлено обов'язок держави щодо забезпечення захисту прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, їх рівність перед законом (частина четверта статті 13), а також обов'язок держави забезпечувати захист конкуренції у підприємницькій діяльності (частина третя статті 42).

При цьому, гарантуючи право на підприємницьку діяльність та захищаючи конкуренцію у підприємницькій діяльності, Конституція України не виключає можливості обмеження конкуренції, однак містить заборону на неправомірне обмеження конкуренції у підприємницькій діяльності (частини перша, третя статті 42).

Конституційний Суд України у Рішенні від 9 жовтня 2008 року № 22-рп/2008 у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Постанови Кабінету Міністрів України «Про закупівлю послуг, пов'язаних з формуванням інформаційно-телекомунікаційної системи Державного реєстру виборців» наголосив: «На державу покладено обов'язок забезпечувати захист змагальності суб'єктів господарювання в отриманні та розподіленні ними прибутку з метою досягнення економічних та соціальних результатів».

2. Відповідно до пункту 8 частини першої статті 92 Конституції України правила конкуренції визначаються виключно законами України.

Правовий аналіз положень постанов Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237 та від 24 липня 2009 року № 767 свідчить про те, що ними встановлені певні правила конкуренції при здійсненні закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти.

 

Так, пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237, як уже зазначалось, установлено, що закупівля Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України» фінансових послуг з надання кредитів для відповідних розрахунків здійснюється за процедурою закупівлі в одного учасника без погодження з Міністерством економіки України, а постановою Кабінету Міністрів України від 24 липня 2009 року № 767 запроваджено порядок, за яким механізм здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти взагалі не поширюється на фінансові та інші пов'язані з ними послуги, які закуповуються Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України» (пункт 3 затверджених названою постановою змін).

Тож, правовідносини щодо встановлення правил конкуренції у сфері державних закупівель, які відповідно до пункту 8 частини першої статті 92 Конституції України мають визначатися виключно законами України, всупереч зазначеній нормі Основного Закону держави врегульовані підзаконними актами - постановами Кабінету Міністрів України.

Відтак, надавши Національній акціонерній компанії «Нафтогаз України» право здійснювати закупівлю названих вище фінансових послуг без застосування процедур, що передбачають конкуренцію учасників, Кабінет Міністрів України порушив зазначені конституційні приписи, вийшов за межі своїх повноважень та діяв у спосіб, що не передбачений Конституцією України, а отже, порушив, крім вищезазначених приписів, і норму частини першої статті 117 Конституції України, за якою Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими для виконання.

На неприпустимості порушення Кабінетом Міністрів України вимог, зокрема, частини другої статті 19, частини третьої статті 113, частини першої статті 117 Основного Закону держави Конституційний Суд України неодноразово наголошував у своїх рішеннях (Рішення від 19 червня 2001 року № 9-рп/2001 у справі щодо стажу наукової роботи, від 11 листопада 2008 року № 25-рп/2008 у справі про земельні аукціони).

З огляду на наведене прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2009 року № 237 «Деякі питання стабілізації фінансового стану Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» у 2009 році» та пункту 3 затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24 липня 2009 року № 767 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України.

Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України – Представника Президента України у Конституційному Суді України М.Ставнійчук.

--------------------------------------------------------------------------------

Адреса цієї сторінки на сайті: http://www.president.gov.ua/documents/9673.html  





 

Статистика

Rambler's Top100

Створено в
студії

~~ <*))>< ~ fishdesign