Перша сторінка
Мапа сайту
Зворотній зв'язок
Персональний сайт Славіка Бігуна
Людяність і оптимізм, професіоналізм і довершеність

ЮрХіт

ЮрВикладання. Два ключові запитання і ролі викладача (Візит проф. Роналда Бренда)

01.06.2008

У США кажуть, що „право – це друга релігія”. Якщо так, то тоді юридичні навчальні заклади, так звані правничі школи, а також інститути та види юридичної професії можуть вважатися релігійними установами, в яких право проповідуються як релігія. Ми зустрілися, аби поспілкуватися на цю та інші тему, з професором Роналдом Брендом, який відвідує факультет правничих наук у рамках програми підтримки факультету Програмою підтримки вищої освіти (HESP).

 

Викладання: перше ключове питання

«Кожен викладач права повинен поставити перед собою такі два питання: щ що викладати і як викладати?». – каже професор Роналд Бренд. Поставивши це питання cвоїм українським колегам, професор почув відповіді на перший погляд типові відповіді: «Конституційне право», «Муніципальне право», «Європейське право прав людини». Але запитання містило подвійний смисл, що спричинило наступне питання професора: «Але ж ви викладаєте більше, аніж матеріальне право, чи не так?», – питається він.

Й дійсно, нині очікується, що кожен викладач навчатиме студента не лише знань, але й умінь – як застосовувати правові знання. Знання не мають цінності без уміння їх застосовувати.

Істотним у цьому зв’язку для майбутнього юриста є юридичне мислення. «Мислити, як юрист» – саме цього вчать у американській правничій школі каже Бренд. Але водночас визнає: «Смисл цього терміну є неоднозначним». „Але, коли ми запитуємо випускників після 10-15 років з часу випуску, чого саме їх навчили – каже професор, то вони відповідають: «Те, як вирішували проблеми; вони не згадують корпоративне чи інше право тощо». Саме такий практичний підхід лежить в основі системи юридичної освіти в США.

 

Професійна освіта

Юридична освіта в США є професійною. Це, зокрема, означає, що правнича школа є навчальним закладом, який дає не університетську (універсальну) освіту, як в Україні, а готує професіональних юристів. Звідси й термінологічні відмінності: випускники отримують не ступінь „бакалавра”, а «доктора права» (juris doctor, JD).

Це також означає, за словами професора Бренда, що юристи, як професіонали, повинні дотримуватися певних етичних правил. Юристи несуть певні обов’язки перед суспільством. Програма кожної правничої школи включає курс з питань правил професійної, зокрема, етичної, поведінки правника. Й, аби отримати статус юриста, потрібно скласти відповідний кваліфікаційний іспит з питань юридичної етики й деонтології.

Як відзначив професор Бренд, порушення етичних правил не вважається порушенням права, але тягне накладення санкцій, найсуворіша з яких – позбавлення статусу юриста – шляхом позбавлення ліцензії на право здійснення практики.

Але найбільш ефективним способом притягнути до відповідальності юриста можна вважати привід «мелпрактіс» (malpracitice). Це вчинення юристом аморальної, неправомірної чи неетичної поведінки чи службового недбальства. Його можливі наслідки – позов до юриста, що може потягнути цивільно-правову, а часом і кримінально-правову, відповідальність.

 

Ролі  викладача і правила

Кожен викладач відіграє певні ролі. Але які? За класифікацією професора Бренд це можуть кілька ролей. По-перше, втім, може обходитися без ролей; він зайнятий лише науковою діяльністю. Також професор права може виступати в ролі додаткового тренера: займати студента в певних заняттях, як-от конкурси, наукові часописи.

«Викладачі не можуть працювати за студентів», – таке перше правило професора Бренда. Навчання – це справа студентів. Разом з тим, ще одне з правил професора: «Має значення не те, що ти викладаєш, а те, що студенти навчилися». Викладач відзначає професор не для того, аби лише передавати знання, це можуть зробити й книги, інші джерела інформації. Завдання викладача в закріпленні знань і навичок. Викладач повинен пояснити, розтлумачити знання студенту. Зокрема, викласти резон, мету тієї чи іншої правової норми. «згодом, – каже професор Бренд, норма забудеться, а резон запам’ятається». Адже право – це є царина резонів.

Викладач також повинен пов’язати теорію і практику. За словами професора, в кабінеті декана Йєльської школи права за спиною декана китайською мовою написаний такий слоган: «Практика без теорії є безсмисленна. Теорія без практики – безжиттєва».

 

Довідка

Роналд Бренд – один із фундаторів Центра міжнародної юридичної освіти Університету Пітсбурга, а також Магістерської програми для випускників іноземних правничих програм. За даними Бренда, цю програму закінчили більше 15 юристів з України. Правнича школа університету має ряд програм обмінів, зокрема з економіко-правовим факультетом Донецького університету. Професор Бренд перебував із навчальним візитом на факультеті правничих наук Києво-Могилянської академії за підтримки Аcademic Fellowship Program of the Higher Education Support Program.





 

Статистика

Rambler's Top100

Створено в
студії

~~ <*))>< ~ fishdesign