Перша сторінка
Мапа сайту
Зворотній зв'язок
Персональний сайт Славіка Бігуна
Людяність і оптимізм, професіоналізм і довершеність

ЮрХіт

Михайло ІЛЛЯШЕВ: КОЛИ ВИ СПРИЙМАЄТЕ СВОЮ ДРУЖИНУ ЯК ТИМЧАСОВУ Й ГОТОВІ ДО НОВИХ КОНТАКТІВ, ТО З ЦЬОГО НІЧОГО НЕ ВИЙДЕ. ТЕ САМЕ Й З ЮРИДИЧНОЮ ФІРМОЮ…

10.06.2008

Про успішні справи та «вузьке місце» юридичного бізнесу 

Михайло Ілляшев сьогодні очолює фірму, що динамічно розвивається. На відміну від багатьох інших керівників українських юридичних фірм, які вважають себе «провідними», він не закінчував західних університетів, але почувається впевнено в українському світі юридичного бізнесу. Можливо не останньою мірою тому, що вловив його суть. А ще тому, що вважає: аби називатися «провідною», ЮФ повинна вести «провідні» справи. Ми зустрілися з паном Ілляшев, аби поставити йому з півсотні актуальних запитань: про юрбізнес і його розвиток, практику й успіх, його особистість і її формування.

  

МИХАЙЛО ІЛЛЯШЕВ: ПЕРСОНА

 

 

 

П. І. Б.

 

 

 

Ілляшев Михайло Ігоревич

 

 

 

Вік (д. н. )

 

 

 

26.08.1976 (31 рік)

 

 

 

Стаж у галузі права

 

 

 

13 років

 

 

 

Місце роботи

 

 

 

ЮФ «Ілляшев та Партнери»

 

 

 

Кількість юристів

 

 

 

18

 

 

 

Посада

 

 

 

Керуючий партнер

 

 

 

Сфери практики

 

 

 

Представництво в судах і міжнародних арбітражах, корпоративне право (включно з M&A), телекомунікації, природні ресурси

 

 

 

Освіта, кваліфікація

 

 

 

Інститут міжнародних відносин КНУ ім. Т. Шевченка, факультет міжнародного права. Магістр міжнародного права. Адвокат.

 

 

 

Знання мов

 

 

 

Українська, російська, англійська

 

 

 

Авторитет (учитель) у праві

 

 

 

Станіслав Яценко, Петро Мартиненко, Василь Кисіль, Сергій Козьяков, Анатолій Довгерт 

 

 

 

Проф. досягнення

 

 

 

Головне досягнення – довіра клієнтів

 

 

 

Проф. мрія

 

 

 

(це таємниця)

 

 

 

Проф. кредо

 

 

 

Юрист не має права на помилку

 

 

 

 

ЮРИДИЧНИЙ БІЗНЕС

Український ринок юридичних послуг нині динамічно розвивається. Ключовим чинником цього процесу, зумовленого зростаючою підприємницькою активністю клієнтів юридичних фірм, є конкуренція. Саме вона змушує триматися в тонусі й розвиватися юридичні фірми, які претендують на місце на правовому олімпі юридичного бізнесу. Чимало в цьому зв’язку залежить від керівництва юридичної фірми та його бачення тенденцій розвитку юридичного бізнесу, а також того, що пан Ілляшев називає його «вузьким місцем».

Пане Ілляшев, якими будуть тенденції розвитку юрбізнесу в Україні на найближчий час? Яка реакція і роль вашої фірми в них?

Ринок юридичних послуг досить динамічний, тому прогнози доводиться часто переглядати. Якщо говорити про найближчий час, то можна очікувати продовження експансії іноземних ЮФ, збільшення середньої кількості юристів у юридичних компаніях, зростання зарплат юристів та, як наслідок, подорожчання юридичних послуг провідних ЮФ. Прогнозуючи ринок, ми плануємо свої дії у зв’язку з цим, аби не тільки зберегти свої позиції, але й покращити їх.

Як саме?

У бізнесі, як у пляшці, завжди є «вузьке місце». У нас це було питання офісу. З ним ми впоралися: ми переїздимо в новий, в чотири рази більший офіс. Згодом наше «вузьке місце» зміниться – це будуть юристи, персонал. З часом, можливо, виникне ще якесь «вузьке місце», наприклад знову офіс.

Чим ваша ЮФ істотно відрізняється від інших ЮФ?

Кожна юридична компанія особлива. Зсередини це важко визначити. Щоб це з’ясувати ми зверталися до своїх клієнтів. Їхню думку відображено в нашому слогані «винайдення рішень». Тобто клієнти вважають, що «Ілляшев та Партнери» – компанія, здатна знаходити виходи та рішення у будь-яких ситуаціях, креативна, націлена на досягнення поставленої мети.

Яка динаміка розвитку вашої фірми, які етапи, які плани на майбутнє? Чи не плануєте істотного розширення, злиття тощо?

Ми плануємо зростати. Головне завдання для нас – це збереження якості та підвищення ефективності юристів. Щороку наш дохід зростає більше ніж на 30%. І це при майже незмінній кількості юристів. Але ринок вимагає від нас збільшення кількості юристів для подальшого звуження їхньої спеціалізації.

Ваше ставлення до тверджень про те, що ваша фірма «демпінгує» ціни на юрпослуги, зокрема завдяки незначним витратами (у порівнянні з іншими) на офіс, допоміжний персонал (зокрема на PR i BD)?

Вперше чую таке твердження. Але я вдячний вам за це запитання. Обов’язково поцікавлюся щодо цього у клієнтів. На сьогодні вартість наших послуг становить від 130 до 480 доларів за годину. Невже це є демпінгом для України?! Це твердження також не витримує жодної критики, якщо проаналізувати фінансові показники, адже наша компанія є однією з перших за отриманим доходом на одного юриста.

Що ж до наших витрат на PR та ВD, то вони, напевно, перевищують витрати більшості з тих, хто каже, що вони незначні.

Додам щодо витрат на приміщення: восени ми переїжджаємо до нового офісу в центрі міста. Це буде чотирьохповерховий будинок, реконструкція якого наразі триває. Якщо я не помиляюся, то ми будемо першою українською ЮФ, що займатиме цілий офісний центр.

Як ви ставитеся до приходу нових «іноземних» гравців на ринок? Ви «за» протекціонізм на українському юридичному ринку?

Насправді всіх іноземних гравців можна назвати іноземними лише певною мірою. На весь ринок набереться із десяток іноземців, які є, швидше, менеджерами та контролерами. Всі працівники в них – українці. Але за будь-яких умов вони змінюють ринок, «тиснуть» на українські ЮФ. Реально ніхто не зможе закрити ринок від таких гравців, адже вони зможуть діяти через юридичні особи, створені в Україні, очолювані українцями тощо. Але я не згоден із відсутністю будь-якого регулювання в цій сфері, як це відбувається зараз.

Що вас надихає у вашій роботі?

Мене надихають конкуренти. Конкуренція на ринку юридичних послуг змушує гравців на ринку триматися в тонусі. Саме ми, молоді юридичні фірми середини 90-х, свого часу спонукали юридичні фірми кінця 80-х початку 90-х до дій і змін. Наші потуги, енергія спричинили також і їхній розвиток, а, відтак, новий виток конкуренції на ринку.

 

РОЗВИТОК БІЗНЕСУ

На правовому олімпі юридичного бізнесу ніхто не має гарантованого місця. Як показав досвід, право називатися «провідною» юридична фірма повинна постійно виборювати. В цьому зв’язку також треба з’ясувати дві речі: як розвивати свій юридичний бізнес, які для цього потрібні технології, і що означає бути «провідною» юридичною фірмою.

Пане Ілляшев, який, на вашу думку, критерій визначення фірми як провідної?

Це ведення провідних справ. Не мають значення місце в рейтингу, думки колег, кількість юристів тощо. Провідні справи – це критерій визнання фірми провідною, якщо ЮФ їх не веде, то все решта не має значення.

А що означає «провідні справи»?

Звісно, ми говоримо не лише про судові справи. Провідна справа – це помітна справа. Це серйозний спір чи проект, який супроводжує ЮФ.

Які критерії встановлення розміру гонорарної ставки юриста - в ідеалі, в реальності - у вашій фірмі?

Це його здібності, досвід і, звісно, кон’юнктура ринку. Ця ставка також залежить від собівартості години праці окремого юриста для компанії.

Який ваш рецепт генерування бізнесу?

Займати в цьому питанні проактивну позицію та бездоганно виконувати наявну роботу.

Як ви залучаєте клієнтів?

На жаль, цими рецептами я поділитися не можу.

Якими є ключові критерії у доборі нових кадрів?

Професіоналізм і порядність. Також слід враховувати морально-етичні якості кандидатів.

Який «соціальний пакет» ви пропонуєте своїм новим працівникам?

Звичайний пакет, притаманний Україні, але ми віддаємо перевагу матеріальному заохоченню та розвиненій бонусній системі.

Який середній розмір зарплати юриста першого року в вашій фірмі? Яка середня загалом?

Заробітна плата в «Ілляшев та Партнери» складається з багатьох компонентів: самої заробітної плати, бонусів тощо. Я не хотів би зупинятися на конкретних цифрах, але можу сказати, що вона більша ніж у 99% юридичних фірм України.

Як ви ставитися до стандартизації розміру зарплати для юристів першого року в Україні, що є поширеною практикою в провідних країнах?

Позитивно, але з певними умовностями. На жаль, рівень юридичної освіти в Україні не найвищий. Отже, з вишів випускаються юристи дуже різних рівнів. Багато залежить від здібностей, здатності до самоосвіти. Якщо в західній Європі не стоїть питання знань у випускників провідних університетів, то в Україні навпаки. Таким чином, я радше поділяю точку зору про стандартизацію розміру зарплати для юристів першого року з рівним рівнем знань.

Які формальні та неформальні критерії статусу партнерства у вашій ЮФ?

Ми відкриті для партнерства й ми це декларуємо. Й це відповідає дійсності: у нашій фірмі є прецедент, коли юрист з часом став партнером.

Який «партнерський трек»?

Мінімум 5 років. Раніше це питання навіть не розглядається. Звісно, винятки можуть бути. Якщо в компанії тисяча юристів, то будь-який виняток є руйнівним, коли в компанії, скажімо, 20-30 юристів, то, я гадаю, винятки можливі.

Щодо критеріїв: стаж – це перший критерій?

Так, але стаж – це важливо, але не головне. Головне – світогляд. Ми цьому приділяємо велику увагу. Майбутній партнер повинен поділяти ті цінності, котрі сповідують інші партнери компанії. Чимало юристів, які приходять працювати на фірму, сприймають її як місце роботи. Для порівняння: якщо ви одружуєтеся, припустимо, то, зрозуміло, що, коли ви сприймаєте свою дружину як тимчасову й готові до нових контактів, то з цього нічого не вийде. Те саме й з юридичною фірмою в ідеалі: людина повинна визначитися з нею й почати працювати, розвиватися. При цьому поділяючи основні цінності фірми, її культуру: підхід до клієнтів, самовіддачу. Якщо юрист йде додому о 18:00, а є невиконані справи, то шансів стати партнером в нашій фірмі у такого юриста нема.

Ще один критерій партнерства – визнання іншими юристами, партнерами.

То партнерство – це якоюсь мірою сімя, і партнери – члени цієї сімї?

На мою думку, партнери – це, швидше, вожаки, які ведуть компанію вперед, вони є носіями її культури і традицій. Вони - рушійна сила компанії.

Який ваш рецепт роботи в колективі?

Ти повинен вчиняти по справедливості та не мати подвійних стандартів, які ти застосовуєш до різних людей.

Важливу роль у роботі й успіху юриста відіграє його секретар. Які риси ідеального секретаря?

Ідеальний секретар – це людина, яка занесена до «Червоної книги». Чому існує дефіцит таких кадрів? Тому що ця професія не сприймається молоддю як серйозна, відповідальна. Але ідеальним секретарем не народжуються, ним стають. Його потрібно готувати. Так, що довше він працює з юристом, то краще його знає й дедалі ціннішим стає для юриста… Такі секретарі більше цінуються і самою компанією. При цьому секретарі повинні залишатися секретарями… ми маємо негативний досвід того, коли секретарі стають юристами: вони не здобувають визнання своїх колег.

Очолюючи ЮФ понад 10 років, на вашу думку, якою є оптимальна модель управління ЮФ, яку модель використовуєте ви і яке місце нових для нас елементів управління, як-от виконавчий директор (COO), фінансовий директор (CFO)?

Я прихильник класичного підходу, за якого юридичною фірмою керують юристи. Названі вами посади розглядаються, радше, як допоміжні. Ключовий момент керування ЮФ – це управління персоналом: як юристами, так і неюристами. На мою думку, повноцінно керувати юристами можуть лише фахівці. Більшість юристів - самодостатні особистості,  здатні самостійно вести свої справи, й вони очікують, що ними керуватимуть фахівці, не гірші за них… З іншого боку, є такі напрями як управління фінансами, добір персоналу і розвиток бізнесу, й ці напрями, наприклад у нас, очолюються окремими директорами. Водночас вони підпорядковуються керуючому партнеру. Ця система чимось подібна до системи відносин глави спостережної ради і виконавчого директора на звичайному підприємстві. Остаточні рішення, не залежно від моделі, приймають партнери.

Наскільки автоматизація бізнес-процесу юридичною фірмою допомагає її поступу, ефективності?

Істотно. Наприклад, ми користуємося програмою, яка колись була розроблена спеціально для нас, а зараз використовується цілим рядом юридичних фірм. Вона надає різні можливості ведення і відслідковування справ юридичної фірми, бізнес-процес, фактично, повністю автоматизований. Без цієї програми я не уявляю своєї роботи. Я без неї як без рук. Якби в мене її не було, потрібно було б одразу наймати принаймні трьох помічників.

Ви користуєтеся послугами зовнішніх PR-радників, при цьому, як з’ясувалося, маючи своїх? Це дешевше, йдеться про аутсорсинг?

Якщо порівнювати аутсорсинг PR та утримання власних спеціалістів, то це виходить дорожче, але ефективніше.

Яке значення юридичних ЗМІ у розвитку юрбізнесу фірми?

Наша компанія великою мірою співпрацює з діловими виданнями. Але останнім часом з виникненням конкуренції між юридичними ЗМІ, ми вважаємо за необхідне приділяти більше уваги співпраці з ними.

 

СФЕРИ ПРАКТИКИ

Сьогодні чимало ЮФ стоять перед вибором: зосередитися на наданні повного спектру юридичних послуг чи спеціалізуватися, ставши тим, що на заході називають «бутікова» юридична фірма. Кожен із варіантів має свої переваги й недоліки. Перший видається більш прибутково привабливим, але складним й ризикованим. Другий – на перший погляд видається менш ризикованим, але не менш складним. В будь-якому разі, як виявляється, вузьких спеціалізацій юридичним фірмам не оминути, адже складність робіт зростає. При цьому в фірм залишатиметься бажання вважатися лідерами в певних сферах практик і галузях промисловості.

Пане Ілляшев, у яких сферах практики ви вважаєте фірму лідером і чому?

Лідерів обирає клієнт. Що вагоміші проекти в тій чи іншій галузі веде ЮФ, то більшу вагу вона в ній має. Принаймні ми виходимо саме з цього, вважаючи, що ми - лідери у судовій практиці, нерухомості, авіації, фармацевтиці, трудовому праві, телекомунікаціях. Але лідер ніколи не буває один, адже завжди є щонайменше дві сторони в спорі, угоді тощо. Кожна з них має своїх представників, отже, доречніше говорити про те, що ми вважаємо себе одним із лідерів.

За даними вашого сайту, у вас працює 14 юристів. За західними мірками, ви «бутикова фірма», але ви вказуєте, що надаєте весь спектр юрпослуг. Як вам вдається це?

Не всі наші фахівці згадуються на сайті, що також є звичною практикою для України. Деякі фірми взагалі розміщують на своїх сайтах лише інформацію про партнерів. Те, що порівняно невеликою командою ми надаємо широкий спектр послуг, свідчить про рівень наших юристів, але це вдається завдяки великій самовіддачі, за що я їм дуже вдячний.

Наскільки сфера судових спорів стає прибутковою в плані юридичного бізнесу ЮФ? Які тенденції відзначите в цьому зв’язку?

Для нас вона завжди була однією з ключових. Враховуючи український менталітет, вона завжди буде займати вагоме місце в юридичній практиці.

В інтерв’ю «ЮГ» Андрій Федур відзначив, що «успішною справою є та справа, де ви не допустили суду»? Ви погоджуєтеся з цією думкою? Яке ваше визначення «успішної», «виграної справи»?

Якщо говорити про судові справи, то це справи, в яких юристи для своїх клієнтів домоглися найбільшого збереження бажаних позицій. Ще краще, якщо такі позиції поліпшені. Загалом, на сьогодні суди все більше сприймаються як напрацювання бази для виходу на переговори.

Які три судові справи принесли вам найбільше в плані репутації?

Перша – звільнення з під арешту літаків АНТК ім. О. К. Антонова у Канаді та Бельгії. Друга – справа, що триває, та пов’язана з «Укргазенерго» та поставками природного газу. Третя – суперечка між акціонерами «Київстар»: «Теленор» та «Сторм», де ми представляємо «Сторм». Також можна виокремити справу, пов’язану з «Еліта-Центр», яку ми вели на засадах pro bono.

Деякі юристи, переважно кулуарно, виправдовують хабарництво. Зокрема вони вважають, щоб без хабара часом не можна добитися позитивного результату для клієнта, бо інша сторона платить хабар. Тобто, аби добитися справедливості – потрібно теж підкуповувати правосуддя. Ваша коментар із цього приводу.

Не згоден із таким твердженням. Проведіть анонімне опитування і ви отримаєте дані, що чи не 90 % справ в українських судах розглядаються без будь-якого заохочення. 

Які сфери практики найбільш динамічно розвиваються у вашій фірмі?

Це, безперечно, судова практика, нерухомість, інтелектуальна власність.

Які сфери практики ЮФ ви вважаєте найбільш прибутковими? Чи варто з огляду розвитку юридичного бізнесу акцентувати увагу на певних сферах?

Це залежить від попиту з боку клієнтів. На даний час це судова практика і злиття та поглинання. Що ж до акцентування бізнесу на певних сферах, то це питання завтрашнього дня. Наразі воно не стоїть, принаймні перед нашою фірмою.

 

ПРО УСПІХ

Те, чого прагнуть більшість юристів (й не лише), можна назвати одним словом – успіх. Але при цьому в кожного з них може бути своє визначення цього явища. Те, чи доб’ється юрист успіху в юридичному бізнесу, залежить не лише від підприємницького хисту,  але й від його особистості, яка формується під впливом багатьох чинників: ціннісних орієнтацій, подій та відношень до них, інших людей, під впливом яких знаходиться юрист.

Пане Ілляшев, ви вважаєте себе успішним юристом?

Успіх – це тонка матерія, яку можна «злякати». Я би сказав, що задоволений своєю юридичною практикою та її віддачею.

Що символізує (чим відображається) успіх юриста?

Безперечно, це, в першу чергу, успішні клієнти, чи, краще, довірителі; високий ступінь їхньої довіри, людяні відносини з ними. В другу чергу, це високий рівень справ/проектів, що їх веде юрист. Було б не щиро забувати про матеріальні символи. Але наявність таких символів не обов’язково свідчить про успішність їхнього власника як юриста.

Як юристові досягти успіху? Які інгредієнти «коктейлю» успіху юриста?

Юрист повинен багато та постійно вчитися (я не маю на увазі навчальні заклади, мова йде про вивчення нормативної бази) та забути фразу «я не знаю», працювати з величезною самовіддачею, за пріоритет мати справи клієнтів, а не свої власні, щиро переживати за результат – «боліти за діло». Багато також залежить від особистості.  

Три уроки, яких навчив вас університет (Інститут міжнародних відносин)?

Це, скоріше, життєві уроки, ніж професійні. Перший урок – це те, що, говорячи щось, ти повинен відразу розуміти всі можливі наслідки таких слів, так, ніби ти їх сказав на мітингу.  Другий – необхідність займати активну позицію. Третій – все те, чого ти хочеш навчитися, ти повинен вивчити сам.

Ваша віддушина, коли хочеться просто відпочити?

Відпочиваю я, як правило, в колі сім’ї. Намагаюсь не втрачати тісного контакту з друзями, з деякими я дружу понад 25 років. Відпочинок повинен бути різним. Спокійний - за читанням книг чи риболовлею, або активний – футбол, більярд.

На яку роботу ви би проміняли своє нинішнє заняття одним махом?

Якби хотів, то поміняв би. А так, я не мислю себе без юриспруденції.

Ви плануєте займатися юридичною діяльністю усе життя?

Принаймні на сьогоднішній день я так думаю. Я бачу величезне поле для подальшого розвитку в цій галузі.

Що вам найбільше подобається у роботі юриста?

Бути корисним.

Ваша найбільша помилка і урок, який ви винесли з неї?

Я не можу пригадати своїх помилок, які б суттєво вплинули на моє життя.

Хто найбільше вплинув на ваше формування як особистості та юриста і яким чином?

На будь-яку людину впливає її оточення, і я - не виняток. На мене найбільше вплинули мої батьки, друзі. Авторитетною людиною був для мене й мій дідусь - Кобильчак Михайло Митрофанович. Він посідав досить значні керівні посади за часів СРСР, я ним завжди пишався, тож, він був для мене своєрідним орієнтиром - як у роботі, так і щодо особистісних рис. На жаль, його вже декілька років нема.

Чому по-різному пишеться ваше прізвище українською та російською мовами?

У мене російське прізвище «Ильяшев», однак в українському правописі відсутній роздільний м’який знак, апостроф також не ставиться після «л» перед «я». Таким чином, саме згідно з правописом моє прізвище українською пишеться через подвійне «л» - «Ілляшев».  

Яка подія зі світу права, юридичного бізнесу найбільше вразила вас останнім часом і чому?

І як юриста, і як громадянина найбільше мене вразило ставлення до Конституції України з боку найвищих посадових осіб. Зрозуміло, що певною мірою робота юриста при вирішенні конфліктних ситуацій – це маніпулювання нормами права на користь свого клієнта, але подібні дії з конституційними нормами з боку керівників держави – це вже занадто. Особливо це розумієш, знаючи що існують держави, де нема писаної Конституції. Ви уявляєте що би сталося в Україні в такому випадку?! 

 

 

МИХАЙЛО ІЛЛЯШЕВ: УПОДОБАННЯ Й ОСОБИСТІ СМАКИ

 

 

 

Колір

 

 

 

Залежно від застосування

 

 

 

Авто

 

 

 

AUDI A8

 

 

 

Кухня, ресторан

 

 

 

LeGrand Café

 

 

 

Парфум

 

 

 

Різноманітні

 

 

 

Годинник

 

 

 

Ulysse Nardin

 

 

 

Джентльменський набір

 

 

 

Кредитна картка, мобільний телефон

 

 

 

Місце відпочинку

 

 

 

Різні

 

 

 

Книга та фільм

 

 

 

Б. Акунін. Серія творів про Фандоріна. / «17 миттєвостей весни»

 

 

 

Хобі

 

 

 

Риболовля, водний туризм, читання

 

 

 

Спілкувався Славік Бігун

Публікація [посилання], зі скороченнями:

Мене надихає конкуренція (Інтерв’ю: Михайло Ілляшев [рос. Ільяшев] про успіщні справи та "вузьке місце" юридичного бізнесу) // Юридична газета. — 2008. — № 22 (157) (3.06). — С. 14-15.

 





 

Статистика

Rambler's Top100

Створено в
студії

~~ <*))>< ~ fishdesign