Перша сторінка
Мапа сайту
Зворотній зв'язок
Персональний сайт Славіка Бігуна
Людяність і оптимізм, професіоналізм і довершеність

ЮрХіт

ЮрУспіх: Інтерв’ю з лідером – Михайло Дубинський

25.06.2008

Михайло Дубинський, патентний повірений України, aдвокат Агенції «ДУБИНСЬКИЙ і ОШАРОВА»

Михайло Дубинський – один із найбільш компетентних юристів у сфері захисту прав інтелектуальної власності в України, що здобули визнання своєю багаторічною кропіткою і наполегливою працею. Його сьогоднішня мрія – створити найсильнішу  в Україні юридичну групу з інтелектуальної власності. Проте сам Михайло Дубинський вважає, що «час одинаків минає, тобто меншає справ, якими може опікуватися  лише одна людина. Настає час команд”. Залишаючись лідером однієї із таких команд, він пропонує своїм молодим колегам «пропускати клієнта через себе», при цьому не стаючи «рабами оплачуваних часів».

 

СФЕРА ПРАКТИКИ

Якими головними тенденціями в сфері вашої практики відзначився 2007 рік?

Головна тенденція розвитку нашої практики у 2007 році – стабільний розвиток. Ми намагалися систематизувати і поглиблювати наші знання та досвід, більш ретельно вибудовувати наші відносини з клієнтами й уникати різких перепадів.

Супровід яких проектів (справ) минулоріч запам’ятався вам найбільше? Які проекти були найскладнішими? Чому?

Найскладнішою для мене є справа, яка розглядається у Лубнах, Полтавської області. Предмет спору - визнання недійсним свідоцтва на торговельну марку на всесвітньовідомий лікарський засіб за позовом споживача, який, нібито, сплутав ліки у аптеці. Розглянувши справу перший раз (ще до того, як ми вступили в цю справу) суд створив дуже небезпечний прецедент, задовольнивши позов. Ця справа потім дійшла до Верховного Суду України, який справедливо зазначив, що з порушених прав споживача аж ніяк не можуть випливати вимоги про визнання недійсним охоронного документу. Направлена на новий розгляд справа вже другий рік не розглядається судом по суті. Суд протягом усього цього часу вирішує клопотання процесуального характеру. Складність цієї справи для мене полягає у тому, що з одного боку, я не можу залишити цю справу без уваги з огляду на важливість клієнта та небезпеку створення прецеденту, з іншого боку, участь у цій справі марнує багато часу та зусиль.

У чому ви стали більш майстерним у сфері вашої практики торік?

Найбільшу увагу приділяв тонкощам, деталям, нюансам. Разом з колегами ми намагалися більш глибоко поринати в теорію права інтелектуальної власності, зосереджувались на процесуальних питаннях, вивчали досвід наших іноземних колег.

Вирішення яких питань у сфері вашої практики потребують нормативного врегулювання і яким чином?

Я би виділив два питання, які потребують нормативного врегулювання. По-перше, це питання розмежування повноважень між цивільним, господарським та адміністративним судочинством при розгляді спорів щодо прав інтелектуальної власності. На сьогодні, в залежності від певних обставин, одна й та сама справа може розглядатися районним судом, господарським судом або адміністративним судом, і це важко пояснити клієнтам, особливо іноземним.

Ще складнішою є ситуація, коли у справі, що вже розглядається, завдяки певним діям однієї зі сторін (як правило, відповідача) виникає питання про зміну підсудності. Ключ для вирішення   цієї проблеми, на мою думку, в руках законодавців. Найбільш підготовлені наразі - господарські суди, де є певна кількість суддів, які здобули спеціальну освіту, де створені спеціалізовані колегії і де регулярно видаються роз’яснення ВГСУ з питань інтелектуальної власності.  Друга проблема – це визначення збитків  у спорах про порушення прав на торговельні марки. Власникам порушених прав вже недостатньо простої констатації факту порушення, вони хочуть отримати певні кошти, але за умови відсутності будь-яких затверджених методик зробити це доволі важко. Рішення, які містять певні суми і проходять усі судові інстанції є радше винятком із правил. Вирішення цієї проблеми, на мою думку, знайти нескладно – слід піти по аналогії з авторським правом, передбачивши у законі право витребувати компенсацію замість відшкодування збитків.

Які тенденції домінують (домінуватимуть) у сфері вашої практики в 2008 році?

У поточному році я буду не тільки удосконалюватися сам, а й продовжувати створювати команду. Моя мрія – створити найсильнішу  в Україні юридичну групу з інтелектуальної власності. Сподіваюся, що ми на правильному шляху.

 

ВИБІР КЛІЄНТА

За вашими спостереженнями, який механізм вибору клієнтом юриста?

Насамперед слід відзначити, що суттєво відрізняються підходи до вибору юристів іноземними та вітчизняними клієнтами. Іноземці вирішують ці питання більш системно, наші клієнти більше довіряються емоціям і порадам друзів та знайомих.  Інший суттєвий чинник – економічний. Деякі клієнти, як правило національні, підходять до вибору юристів так само, як до вибору  бригади для будівництва дачі – що дешевше, то краще. З клієнтами, для яких основним фактором є економіка, а саме - дешевизна, я намагаюся справ не мати.

 На вашу думку, клієнт обирає юриста чи юридичну фірму? Чи є в цьому принципова різниця?

Я вважаю, що спочатку клієнт вибирає юридичну фірму. Причин для цього декілька. По-перше, мені видається, що у нас ще недостатньо харизматичних юристів, здатних лише своїм ім’ям привернути увагу клієнта, а по-друге, час одинаків минає, тобто меншає справ, якими може опікуватися  лише одна людина. Настає час команд. А вже вибравши юриста, клієнт намагається триматися за нього та його команду.

 Який ваш рецепт залучення й утримання клієнта?

Рецепт дуже простий – компетентність, компетентність і ще раз компетентність.

Кажуть, що «клієнт завжди правий». Але чи це так у стосунках юрист-клієнт?

Я не вважаю, що клієнт завжди правий. Для мене це один із безглуздих лозунгів радянських часів на кшталт «економіка повинна бути економною» або «літайте літаками «Аерофлоту». Клієнт і юрист – рівноправні учасники угоди про надання юридичних послуг. І на мою думку, для юриста дуже важливо не опинитися у позиції «чого забажаєте?». Є й інший перекіс, коли юрист не хоче зробити жодного зайвого руху для того, щоб зробити щось для клієнта. Клієнт має право на індивідуальний підхід, але лише у межах відносин щодо надання юридичних послуг.

 Чого ніколи, за жодних обставин не повинен дозволяти собі юрист щодо клієнта?

Ніколи та за жодних обставин юрист не може приховувати від клієнта справжній стан речей по справі. Як каже прислів’я, «краще гірка правда, ніж красива брехня».

СТАНОВЛЕННЯ

Який юрист (юристи) особисто чи заочно істотно вплинули на ваше формування як професіонала?

На моє становлення істотно вплинули мої старші партнери – Ірина Олександрівна Ошарова, котра є моїм партнером дотепер, та Євген Анатолійович Арієвич, який зараз є партнером московського офісу Baker & McKenzie.

 Розкажіть випадок, який істотно вплинув на ваше становлення як професіонала.

Конкретного випадку не було – була кропітка та наполеглива праця.

 Юрист-професіонал – це хто?

Юрист-професіонал – це розумна, освічена, інтелігентна людина зі щирим серцем, чутливою душею і твердими переконаннями

 Без чого ви не були би тим, ким ви є на сьогодні?

Безперечно, без моєї родини. Я завжди відчував допомогу та підтримку близьких мені людей. Більшість членів моєї родини працювала і працює у нашій фірмі. І я сподіваюся, що ця традиція буде продовжена молодшим поколінням.

 

УСПІХ

Ваша дефініція успіху юриста?

Успіх юриста – це повага з боку колег.

Яка квінтесенція вашого успіху? Якби ви робили коктейль «успіх юриста», які інгредієнти, в яких пропорціях і яким чином би змішували?

Коктейль «успіху юриста» не відрізняється від аналогічного коктейлю для інших професій. Він складається з поту, сліз і крові.

Що констатує, виявляє ваш успіх, якими є його атрибути?

Мій успіх констатує для мене лише те, що я відчуваю більшу відповідальність перед клієнтами та перед моєю командою.

Ваші поради юристам, які починають практикувати в сфері, де ви вже досягли успіху?

По-перше, не бійтеся приймати на себе відповідальність за певні рішення. Сьогоднішні випускники юридичних вишів (звичайно, не всі) мають дуже добрий багаж знань після закінчення навчального закладу, до речі, набагато більший, ніж мав свого часу я, але вони побоюються застосовувати ці знання  у реальних ситуаціях. Неможливо стати класним юристом, не навчившись приймати на себе відповідальність. Моя друга порада - не будьте байдужими. Інколи молоді люди дивляться на клієнта лише як на об’єкт для юридичних вправ. Коли я починав свою кар’єру, то завжди «пропускав клієнта через себе», дивився на проблему його очима і переживав розвиток справи, як він. І остання порада молодим юристам -  не ставайте «рабами оплачуваних часів». Цей показник вельми важливий для професійного зростання, але життя має бути різноманітним і багатостороннім. Обов’язково приділяйте увагу своїй родині, спілкуйтеся з друзями, займайтеся спортом – інакше, коли ви досягнете певної мети, ні з ким буде розділити цю радість.

Спілкувався Славік Бігун

Публікація [посилання]:

Головна тенденція розвитку минулого року у сфері захисту ІВ – стабільний розвиток [Інтерв’ю: Михайло Дубинський; спілкувався Славік Бігун] // «Юристи України 2008. Вибір клієнта» [спеціальний щорічний проект дослідження юридичного ринку України, що проводиться редакцією «Юридичної газети»]. – К., 2008. – С. 84-85.





 

Статистика

Rambler's Top100

Створено в
студії

~~ <*))>< ~ fishdesign